Blog

Zie hier blogs van mijn hand en van gastbloggers! Ook interesse in jouw blog op deze pagina? Stuur mij dan een e-mail.


Starten met Influencer marketing in de B2B-sector

Influencer marketing kende we al in B2C maar binnenkort gaat er ook geëxperimenteerd worden in de B2B. Maar hoe gaat dat in zijn werk en hoe levert het een duidelijke samenwerking op? Het idee is dat je invloedrijke mensen gaat koppelen aan een merk, puur vanwege hun expertise of juist hun populariteit.
Tip: Neem een kijkje op Juulr.com het is zowel een influencer marketing agency als software.

Groeiende inzet in de B2B-markt

In de B2B markten is de inzet van Influencer marketing groeiende, mede doordat de inzet in de B2C sectoren enorm steeg. Binnen de B2B niche zijn het voornamelijk experts over een bepaald onderwerp die veel aanzien hebben en een zorgvuldig opgebouwd netwerk met alle plezier koppelen aan de verschillende doelgroepen. Deze experts zullen zonder enige moeite een relatie aangaan.
Maar hoe zorg je nu voor zo’n samenwerking of ‘business huwelijk’ voor jouw B2B-merk?
Zorg dat je weet wat je wil bereiken: Wat moet de Influencer marketing voor bijdrage leveren? Heeft het te maken met de naamsbekendheid, engagement, productontwikkeling of leads genereren? Zorg altijd dat je een duidelijk beeld hebt van het uiteindelijke doel zonder dat je te snel begint met het overhalen van een Influencer.
Het kost tijd: om de juiste persoon te vinden moet je eerst een duidelijk doel gesteld hebben. Je moet eerst analyseren welke experts binnen de door jouw geselecteerde sector en bij jouw klanten als invloedrijk worden beschouwd. Het zijn namelijk niet altijd de personen met het grootste bereik op social media. Ga hier niet gelijk vanuit want het kunnen net zo goed micro-Influencers zijn, zoals wetenschappers, onderzoekers etc. Er moet vanzelfsprekend enig overlap zijn tussen jouw B2B-merk en de gekozen Influencers.
Ga uit van een échte business huwelijk: Dit zal alleen werken op basis van gelijkwaardigheid, je moet elkaar aanvullen. Een oprechte en authentieke samenwerking is van belang waarbij de influencers hun expertise en netwerk ter beschikking stellen. De samenwerking moet leiden tot een win-win situatie. Dat betekent dus goed luisteren naar wat de influencers te vertellen, behandel ze als partners.
Bereik is niet alles: met B2C heb je te maken met een afgebakende doelgroep waarmee je veel bereik kan creëren. Met B2B is dat minder belangrijk, je hebt namelijk te maken met meerdere beslissers en beïnvloeders. Ook moet je ervoor zorgen dat de content begrijpelijk is voor andere professionals. Dit betekent dat je in de praktijk beïnvloeders moet blijven voeden met kwalitatief goede content. Jouw klanten zullen opzoek gaan naar informatie voor hun eigen koopproces, wat lost hun probleem op, voegt het kennis toe en hoe kunnen zij zelf de verkoop op orde brengen. De Influencer waarmee je samenwerkt zal dit aanvoelen dus blijf op gepaste afstand maar zorg wel dat je betrokken blijft bij de voortvloeiing van de content.
Last but not least: de interne Influencers
De huidige populariteit van de B2C-markt zal nog meer versterkt worden door het experimenteren van de B2B-markt. Maar zodra je de smaakt te pakken hebt kan je met elke Influencer een ‘business huwelijk’ aangaan. Zolang je de juiste partner maar treft kan het zelfs voorkomen dat er een samenwerking op lange termijn ontstaat.
Bron: JUULR


Het belang van een zoekwoorden onderzoek

Als er geïnvesteerd gaat worden in de bedrijfswebsite, of dat nu een nieuwe wordt of dat er aanvullende pagina’s gemaakt gaan worden; het valt of staat met een gedegen zoekwoorden onderzoek!

Als eerste voorbeeld de uitbreiding van een autobandenbedrijf: alles omtrent auto’s en velgen wordt hier aangeboden. Maar waar liggen er nog kansen in deze branche? Inmiddels kun je overal online banden bestellen of reserveren en een “bandenboer” zit op ieder bedrijventerrein…

Aanvullende service

Uit het zoekwoorden onderzoek kwam iets verrassends: er wordt heel veel gezocht naar het repareren van velgen! En er was nog relatief weinig (online) concurrentie op dit gebied. Dat vond de eigenaar maar wat interessant, dus de benodigde apparatuur werd aangeschaft. De website werd aangevuld met dit onderwerp, er werden goede teksten geschreven, ook weer op basis van wat er uit het zoekwoorden onderzoek was voortgekomen.

Vanwege de lagere online concurrentie stond de website van dit bedrijf binnen no time hoog in Google; landelijk! Al snel stroomden de telefoontjes (en dus klanten) binnen… De eigenaar blij want hij had èn meer omzet èn hij kon zijn klanten een aanvullende service bieden!

Daarnaast nog een voorbeeld: een lokale permanente make-up salon. Er was al een goede website, met veel teksten en plaatjes er op. Maar er was een wens: de agenda stond steeds maar voor twee weken vol. Zouden dat er misschien vier kunnen worden?

Vervolgens heb ik een zoektermen onderzoek uitgevoerd. En met deze gegevens ingezet op het optimaliseren van deze website om zodoende een hogere ranking in Google te bewerkstelligen.

Omdat het een lokaal bedrijf is, hebben we ingezet op de twee grootste plaatsen in de omgeving: Rotterdam en Den Haag. Al snel was er resultaat; de boekingen stroomden binnen!

Doel (meer dan) bereikt!

Maar wat wil het geval? Doordat er eerst een gedegen onderzoek was uitgevoerd (en door de kwalitatief hoge wijze van optimaliseren 😉 ), steeg de website niet alleen lokaal, maar ook landelijk! Naar zelfs een tweede positie in Google!

De wens van de eigenaresse is uitgekomen… En veel meer dan dat! Inmiddels zit de agenda voor drie MAANDEN vol en heeft ze een flinke uitbreiding van haar bedrijf bewerkstelligd.

Allebei succesverhalen waar een zoekwoorden onderzoek aan de basis ligt.

Gaan jullie ook binnenkort over naar een nieuwe website? Moeten er aanvullingen op komen maar weet je niet goed waar te beginnen? Staat er al een goede website maar is de zichtbaarheid van deze nog maar minimaal? Neem dan contact met mij op!