FAQ’s

Lees hier de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Ik wil mijn website op de eerste plek hebben, kan dat?

Dat kan niemand garanderen… Het is Trouf! tot nu toe altijd gelukt om de de bovenste helft van de eerste pagina in Google te bereiken (positie 1 – 5). Hoe hoog je komt te staan is sterk afhankelijk van de zoekterm waarop je wilt scoren. Verkoop je bijvoorbeeld iPhones dan zal dit zeer moeilijk zijn. Maar ben je de lokale fietsenwinkel en wil je graag lokaal goed goed gevonden worden, dan is de kans groot dat je op de eerste plek terecht komt.

Hoe snel kan mijn website bovenaan staan?

Trouf! hanteert een termijn van drie maanden. Het is gebleken dat in die periode jouw website ongeveer op de positie zal staan waar hij uiteindelijk terecht zal komen. Vaak verbetert het daarna nog iets omdat meer bezoekers voor je website (door de hogere positie) nu eenmaal ook weer een positief effect hebben op de ranking van je site.
De zoekrobots hebben ongeveer twee weken nodig om het hele internet af te crawlen. Iedere verandering die wordt aangebracht heeft dus minimaal twee weken nodig voordat is gedetecteerd. Vandaar dat het optimaliseren van een website langere tijd in beslag neemt.
Niemand kan garanderen dat je helemaal bovenaan komt te staan. Google herziet af en toe zijn algoritmes en dat kan gevolgen hebben voor de ranking binnen de zoekmachine.

Google AdWords

Google AdWords is toch alleen geschikt voor grote bedrijven?

Juist niet! Met Google AdWords kun je ook heel goed een campagne starten in bijvoorbeeld alleen jouw vestigingsplaats! Dat is het mooie van Google AdWords: geheel op maat te maken!
AdWords is heel goed nationaal of zelfs internationaal in te zetten. Maar juist lokaal adverteren met Google AdWords is heel goed te doen omdat je ook met minder concurrenten te maken hebt. Dit heeft weer invloed op de prijs die je per klik moet betalen.
Om de campagne goed te kunnen optimaliseren (=rendabel maken) moet er wel serieus in geïnvesteerd worden. Om een voorbeeld te geven: stel je zet een campagne op van € 100,00 per maand en een klik kost gemiddeld € 1,50. Dan behaal je dus 66 klikken die maand, dat is 2 klikken per dag. Op basis van deze gegevens is het veel lastiger om de campagne te optimaliseren dan wanneer je bijvoorbeeld 30 klikken per dag behaald. Daarom het advies van Trouf!: start bij een beperkt budget altijd eerst groot zodat de campagne goed geoptimaliseerd kan worden, en bouw het budget na 3 maanden af.

Hoe lang duurt een AdWords campagne?

Trouf! hanteert een minimale duur van vier maanden. Dit omdat een campagne altijd in de loop van de tijd steeds beter gaat lopen doordat er acties worden ondernomen aan de hand van de gegenereerde data.
Om een voorbeeld te geven: bij een campagne voor kunstgras blijkt dat de advertenties ook worden weergegeven als men zoekt op “schoenen voor kunstgras”. Dit is geen relevant publiek dus het zoekwoord “schoenen” wordt voortaan uitgesloten van de campagne.
Op deze manier wordt de campagne steeds relevanter en dus rendabeler. Daarom is het niet aan te raden om Google AdWords voor bv. slechts een maand “uit te proberen”.
Hoe langer een AdWordscampagne loopt, hoe rendabeler hij wordt.

Wat kost Google AdWords?

De resultaten van een Google AdWords campagne zijn meetbaar aan de hand van conversies of aan de hand van Google Analytics. Hiermee kun je dus berekenen wat een Google AdWords campagne je op zou kunnen leveren. En natuurlijk moet dat meer zijn dan dat het je kost.

Een Google AdWords campagne kan al vanaf een paar honderd euro per maand ingezet worden. Voor een lokale campagne, gericht op alleen de vestigingsplaats, kan het bijvoorbeeld zijn dat € 200 per maand al voldoende is. Deze € 200 wordt volledig gebruikt om relevante klikken (bezoekers) naar je website te genereren. Naast dit klikbudget wordt er nog apart betaald voor het beheren en optimaliseren van de campagne. Een campagne die niet goed wordt geoptimaliseerd is gedoemd om te mislukken…
Het een en ander is sterk afhankelijk van de regio en daarnaast de concurrentie. Als je bijvoorbeeld landelijk iPhones verkoopt zul je veel meer per klik moeten investeren dan wanneer je bijvoorbeeld kinderopvang aanbiedt in jouw vestigingsplaats.