Zie hier blogs van mijn hand en van gastbloggers! Ook interesse in jouw blog op deze pagina? Stuur mij dan een e-mail.
Angst om bezoekers te verliezen bij een te vernieuwen site?
Deze angst is terecht! Zonder een goed plan van aanpak loop je daadwerkelijk het risico om veel minder bezoekers op je nieuwe site te krijgen. En dus minder potentiële klanten. Trouf! to the rescue!
50% minder potentiële klanten
Laatst hoorde ik dat de website van het bedrijf van een vriend van mij heel erg had ingeleverd op zijn organische bezoekers; dit zijn de mensen die via een zoekopdracht in Google op je site binnen komen. De oude site werd door tienduizenden mensen per maand bezocht. Wat bleek? Er was een nieuwe site gebouwd waarbij te weinig rekening was gehouden met de doorloop van het organisch verkeer, met als gevolg: 50% minder organische bezoekers. Dat zijn 50% minder potentiële klanten! En deze nieuwe site was niet gebouwd door een “webbouwer op de hoek van de straat” maar door één van ‘s Neerlands grootste webontwikkelaars. Je begrijpt dat daar het laatste woord nog niet over gesproken is. 😉
Dit had allemaal voorkomen kunnen worden als hier een goed plan van aanpak was geweest.
“O ja, daar moeten we ook rekening mee houden”
Er zijn hierbij veel factoren van belang. Iedereen heeft tegenwoordig wel eens gehoord van redirects: daarbij meld je als het ware bij Google dat links naar een oude pagina doorgezet moeten worden naar de nieuwe pagina. Dit kan op diverse manier aangegeven worden, maar er is maar één juiste manier waarbij Google ook de waardes van die oude pagina doorzet naar de nieuwe pagina.
Daarnaast ook van groot belang: de inhoud van de nieuwe site! Je kunt een oude pagina wel door laten linken naar een nieuwe pagina, maar als de nieuwe pagina heel andere inhoud bevat, dan worden de waardes van de nieuwe pagina na verloop van tijd anders. En je positie in Google ook.
Ook diverse andere SEO-items zijn van belang, zoals de meta gegevens: als deze significant wijzigen op de nieuwe pagina geeft dat ook na verloop van tijd heel andere (mindere) resultaten in Google. Zaken als afbeeldingen in de site… Ook die bevatten vaak specifieke tags die samenhangen met de positie in Google van de oude site.
Dit is dus niet iets waar je “ook nog rekening mee moet houden”, dit is iets om serieus mee om te gaan en aan te pakken.
Nieuwe website? Overleg eerst met een SEO-specialist!
Het ligt aan de grootte van de site hoe het plan van aanpak er uit gaat zien. En aan hoe de nieuwe website er uit gaat zien qua content. Wellicht wil je met je bedrijf een andere hoek inslaan en veranderen je producten of diensten aanzienlijk. Of je wilt je producten of diensten onder ander namen voortzetten. Of dit is misschien helemaal niet aan de orde en betreft het alleen een esthetische upgrade. En hebben we het over een site van 10 of van 100 pagina’s?
Het traject voorafgaand aan de livegang van een nieuwe site duurt enkele weken tot maanden.
Ik wil omzetderving voorkomen!
Ben je voornemens voor jouw bedrijf een nieuwe site te laten maken en wil je niet je goede positie in Google (en dus vele potentiële klanten) kwijt? Overleg dan eerst met een SEO-specialist. Hij of zij kan aangeven waar er allemaal rekening mee gehouden moet worden en wat er vooraf (en achteraf) gedaan moet worden om het verschil in organisch bezoek zo klein mogelijk te houden.

Help, het kwaad is al geschied!
Is je nieuwe site al online en heb je helaas geconstateerd dat je veel minder bezoekers krijgt? Dat is heel vervelend en helaas veel lastiger op te lossen dan wanneer dit van te voren getackeld was geweest. Er zullen in ieder geval voor de belangrijkste pagina’s veel zaken nagelopen moeten gaan worden. Als dit verbeterd is zal het nog enige tijd (weken tot maanden) duren voordat je weer op het oude peil zit. Een kostbare fout dus.
Bezint eer ge begint
Maak deze kostbare fout niet. Het kan allemaal voorkomen worden. Neem contact op met Trouf! en geniet van het feit dat je straks een heel nieuwe, gebruiksvriendelijkere en beter converterende site hebt zonder de angst dat je iets in zal moeten leveren bij Google!
Wat is webdesign?
Webdesign, vraag jij je af wat dit is en ben je op zoek naar een goed artikel waarin alles tot in de puntjes wordt uitgelegd? Dan ben je bij dit artikel aan het juiste adres. In dit artikel vertellen we je wat webdesign inhoudt en waarom steeds meer ondernemers ervoor kiezen om een webdesign bureau in te schakelen. Het internet is in ieder geval de toekomst en dat lijken steeds meer mensen te vergeten. Wanneer we kijken naar de omzet van veel bedrijven, dan zien we dat deze steeds meer wordt behaald dankzij het internet. Tuurlijk, wanneer je een kledingzaak hebt kan het nog steeds een goed idee zijn om een fysieke winkel te hebben, echter zal je er zeker ook voor moeten zorgen dat je een website of een webshop hebt zodat mensen gemakkelijk hun bestellingen kunnen doen. Je doelgroep wordt dan in een keer een stuk groter en dat is wel zo belangrijk. Mocht jij willen weten waar goed webdesign aan voldoet, lees dan verder. Onderstaand hebben we namelijk nog veel meer informatie.
Een professionele site
Wanneer je een partij inschakelt voor webdesign, dan is het belangrijk dat je kiest voor een partij die ook echt een professionele site voor je kan maken. Doe je dit niet en kies je voor de eerste de beste partij, dan kan dit later voor een flinke teleurstelling zorgen. Natuurlijk, je moet nooit teveel betalen, maar kies ook niet meteen voor de partij met de laagste prijs. Is dit bijvoorbeeld niet te mooi om waard te zijn en heeft deze partij niet een slechte naam? Controleer daarom altijd goed wat andere mensen van een aanbieder vinden. Zijn de reviews goed en hebben ze een mooi portfolio? In zo’n portfolio kan je altijd al wel zien of een aanbieder goed werk levert en of dit ook past bij jouw bedrijf. Een website zal namelijk moeten laten zien waar jouw bedrijf voor staat. Heb je al een website en wil je deze om laten bouwen? Kies dan voor redesign. Met behulp van redesign word je site volledig omgebouwd en dat is natuurlijk top.
Waar voldoet een goede site aan?
Waar voldoet een goede site aan is een vraag die wij vaak krijgen van mensen en dat is natuurlijk logisch. Op het moment dat je een site laat bouwen is het wel zo fijn dat je zelf ook een beetje weet waar een site aan moet voldoen. Mocht jij je dit ook afvragen, dan kunnen wij hier gelukkig antwoord op geven. Een goede site ziet er strak en professioneel uit en vertegenwoordigt de identiteit van jouw bedrijf. Verder is het belangrijk dat je site snel is en dat er goede teksten op staan. Dit zijn slechts een aantal belangrijke punten. Een goede aanbieder kan jou alles vertellen over wat nog meer belangrijk is
Wat kan een business coach voor u betekenen?
Groeien met je organisatie kan een behoorlijke uitdaging zijn. Helemaal als je gewend bent om als ZZP’er aan de slag te gaan en je nu medewerkers in dienst hebt genomen of moet nemen. Je moet zaken uit handen geven en vertrouwen hebben in je personeel. Dit zijn zaken waar je misschien niet eens zo heel veel ervaring in hebt en er komen dan verschillende personeelszaken naar voren waar je wellicht niet voor hebt geleerd. Dat in combinatie met het verbreden en verbeteren van je dienstverlening brengt best een hoop stress en verantwoordelijkheden met zich mee. Je wilt dat je medewerkers goed in hun vel zitten en graag voor je werken, maar wilt tegelijkertijd ook dat ze effectief aan de slag gaan en je dus ook geld opleveren in plaats van kosten. Het inschakelen van een business coach kan dan een hele goede zet zijn. We leggen in deze blog uit hoe je dat kunt doet?
Waarom een business coach?
Met een business coach kun je specifieke doelen nastreven. Enerzijds kan dat natuurlijk groei en omzet zijn maar dat kan ook persoonlijke ontwikkeling zijn. Iedereen kan en zal geholpen zijn met een business coach. Tuurlijk voor sommige branches en in sommige situaties zal het belangrijker zijn dan in andere maar je kunt persoonlijke ontwikkeling daar wel mee bevorderen. Dat kan je als mens en ook als eigenaar weer verder helpen. Het leren motiveren van medewerkers, hen enthousiasmeren en inspireren zijn zomaar zaken die je met behulp van een business coach kunt bereiken.
Hoe vind ik een business coach?
Er is een behoorlijke groep business coaches in Nederland. Doordat persoonlijk contact erg belangrijk is en het prettig is als je iemand in de ogen aan kunt kijken is het verstandig om een business coach bij jou in de buurt te zoeken. Ben je woonachtig in Noord-Holland, zoek dan een business coach in Amsterdam. Ook de mentaliteit van een inwoner uit Amsterdam is anders dan iemand in Groningen of Limburg. Het is belangrijk dat je een goede band op kunt bouwen met je coach. Een coach met empathie is dan erg prettig. Bekijk ook altijd goed de website en reviews van de coaches voordat je met één coach in zee gaat. Er is namelijk een groot aanbod aan businesscoaches en je wilt niet veel geld kwijt zijn, zonder daar iets uit te halen. Dat geld kun je maar één keer uitgeven helaas.
Creatief besparen op woonlasten
De woonlasten zijn voor iedereen een erg grote kostenpost en voor de meeste mensen zelfs de grootste kostenpost. Gelukkig zijn er veel manieren om deze kosten wat te drukken, waardoor u meer geld overhoudt om te besteden aan andere (leukere) zaken. In dit artikel een aantal tips over hoe u kunt besparen op de woonlasten.
Energiebesparingen
Energie is een groot onderdeel van de woonlasten. Bij veel huishoudens is de energierekening hoger dan die hoeft te zijn. Op energie valt namelijk tamelijk eenvoudig te besparen. Dit is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu.
Stap over naar led
Een van de manieren om te besparen op de energierekening is door over te stappen naar led verlichting. Led verlichting is namelijk verreweg de meest energiezuinige verlichting. Led verlichting is tot 90% zuiniger dan de gewone gloeilampen van deze wereld. Ook is led verlichting een stuk duurzamer dan spaarlampen.
Slaapverbruik
Voorkom slaapverbruik bij apparaten. Niet veel mensen weten dit, maar apparaten gebruiken nog steeds veel energie als ze op slaapstand staan. Zorg er dus voor dat u apparaten helemaal uitschakelt. Desnoods kunt u de stekker eruit trekken.
Goed isoleren
Als uw woning niet goed is geïsoleerd kunt u eenvoudig warmte verliezen. Dit zorgt ervoor dat de kosten van de energierekening snel oplopen. Door uw huis goed te isoleren wordt de warmte goed vast gehouden en dit ziet u terug aan de energierekening.
Verduurzamen
Het verduurzamen van uw huis kan erg prijzig zijn, maar hier krijgt u dan ook veel voor terug. Doormiddel van zonnepanelen te plaatsen kunt u namelijk energie gratis en schoon opwekken. Het is dus een investering die zich langzaam vanzelf terugbetaald.
Verzekeringen
Buiten de energiebesparing zijn er nog andere manieren om de woonlasten te drukken. Een van deze manieren is door het vergelijken van en overstappen naar woonverzekeringen en/of opstalverzekeringen. Het overstappen naar een andere verzekeraar loont vaak, aangezien de premies erg uiteen lopen. Meer info kunt u vinden op woonverzekering met overstappen.nl. Ook kunt u een (andere) opstalverzekering via overstappen.nl afsluiten. Een opstalverzekering is eigenlijk een onderdeel van de woonverzekering.
Bespaar op tv, internet en bellen
Een andere manier om de woonlasten te drukken is door het besparen op internet, tv en bellen. Zo kunt u bij internet gaan voor een provider met wat lagere snelheden, zodat de prijs ook wat lager ligt. Veel mensen hebben namelijk geen enorme snelheden nodig voor de taken die zij via het internet willen uitvoeren. Ga daarnaast voor uzelf na hoe vaak u gebruik maakt van de tv. Het meeste kunt u namelijk terugkijken via het internet en/of streamingdiensten als netflix en videoland. Qua bellen is het vaak voordeliger om een alles in 1 pakket af te sluiten voor mobiel en thuis samen, dan deze los van elkaar af te sluiten.
Tips om bereikbaar te zijn als ZZP’er
Tegenwoordig wordt van iedereen verwacht dat ze dag en nacht bereikbaar zijn voor hun bedrijf. Klanten eisen de meest hoge service en daarnaast willen ze altijd contact kunnen leggen met een bedrijf. Helemaal tijdens de kantooruren, maar liever ook nog daarna. Online is de 24 uurs economie al actief bezig. Per e-mail, social media en ook via WhatsApp zijn ZZP’ers en bedrijven ook dag en nacht bereikbaar. Het antwoord laat vaak nog tot de volgende ochtend op zich wachten. Begrijpelijk natuurlijk aangezien we allemaal moeten slapen. Door te zorgen voor een goede bereikbaarheid is het mogelijk om de klanten en potentiële klanten een zo goed mogelijke service te bieden.
Online bereikbaarheid
Het is belangrijk om ook als ZZP’er goed bereikbaar te zijn op het internet. Social media, e-mail en ook WhatsApp zijn allemaal online kanalen welke belangrijk zijn om in verbinding te komen en te blijven met de doelgroep en klanten. Het is belangrijk voor iedereen om te zorgen voor een goede bereikbaarheid via de online kanalen. Iedereen is vandaag de dag actief op het internet.
Een powerbank
Wanneer je veel via de telefoon werkt is het handig om een powerbank te hebben. Met de powerbank krijgt je toestel een extra boost om langer te zorgen voor een goede bereikbaarheid. Naast de bereikbaarheid per telefoon is het ook mogelijk om via de social media kanalen en WhatsApp in contact te blijven met de klanten en mogelijke klanten. Als je veel in de auto rijdt is het ook een idee om een autolader te nemen. Dan heb je mogelijk zelfs geen powerbank nodig.
Een backup simkaart
Klik hier om een prepaid kaart te kopen. Het is slim om een tweede simkaart te hebben om optimaal bereikbaar te zijn. Het kan een tweede mobiel zijn als mensen je hier ook op bellen. Het is goed om een extra simkaart te hebben wanneer de normale simkaart het niet doet. Een tweede toestel is trouwens niet eens nodig wanneer het eerste toestel een dual sim functie heeft. Het is een slimme keuze om zo optimaal bereikbaar te zijn.
Een telefoonservice
Wanneer je veel onderweg bent en in de auto de telefoon niet wilt aannemen is het ook een idee om te kijken of een telefoonservice een goed idee is. Met een telefoonservice wordt de telefoon altijd correct opgenomen. Je schakelt het eigen toestel door naar de telefoonservice en weer terug als je wel goed bereikbaar bent. Na ieder telefoontje krijg je een bericht op je telefoon. Het is dan mogelijk om te besluiten of je direct of later terugbelt.
Een medewerker inhuren?
Het is mogelijk om nog een stap verder te gaan en om iemand in te huren voor het zorgen voor een optimale bereikbaarheid. Het is dan mogelijk om te zorgen voor een tweerichtingen verkeer. De medewerker kan ook meer promotie doen, zodat de medewerker voldoende berichten, belletjes en appjes krijgt om van een parttime baan een fulltime baan te maken. Interessant toch voor ieder bedrijf?
De kracht van offline marketing voor je onderneming
Tegenwoordig lijkt alles zich af te spelen op het internet. Online is daarom ook een belangrijk onderdeel van veel marketingcampagnes. Het is begrijpelijk. Het is gemakkelijk om er veel klanten te bereiken. Het is echter de vraag of jouw doelgroep hier ook tussen zit. Wanneer de doelgroep beter te bereiken is via offline kanalen is het natuurlijk slimmer om deze in te zetten. Vaak is het trouwens goed om aan online en offline marketing te doen. De kracht van offline en het bereik van online is een goede combinatie.
Offline power
Het is goed om de verschillende manieren te gebruiken om klanten te krijgen. Offline hoort hier duidelijk bij. Het is slim om offline te adverteren in krant en magazines. Helemaal wanneer het gaat om magazines die gelezen worden door de doelgroep. Het is ook goed om offline marketing materiaal te hebben. Folders drukken om de potentiële klanten in de handen te geven. Het in de handen houden maakt het mogelijk om een dienst tastbaar te maken. Het zorgt daarnaast voor een mogelijkheid om de folder door te geven aan een andere persoon. Lees hier meer over folders. Daarnaast is het ook goed om te zorgen voor visitekaartjes, briefpapier en folders.
Direct mail
Wat ook slim is bij offline marketing is het inzetten van een mailing. Door bij de mensen op de deurmat te vallen ontstaat er een krachtige connectie. Helemaal nu steeds meer bedrijven hier geen gebruik van maken, De kosten van een direct mail campagne zijn vaak wat hoger dan een online campagne. Het uiteindelijke resultaat is echter waar het om draait. Bij een goede direct mail campagne per post is het goed om meerdere brieven te versturen. Stuur een serie van brieven om zo nog meer aandacht te krijgen. Meer aandacht voor jouw bedrijf.
Haal meer omzet uit je webshop!
Tegenwoordig is het niet zo gek meer om een eigen webshop te hebben. Door de toename van platforms die je de mogelijkheid bieden om een eigen webshop, website of blog te hebben zoals WordPress en Jimdo. Er kunnen diverse redenen zijn om een webshop te starten zoals: de verkoopkanalen uitbreiden van de fysieke winkel, als hobby of om op een andere manier geld te verdienen. Alle redenen hebben in ieder geval één ding gemeen en dat is dat je omzet wil halen uit je webshop. Want het is zonde om zoveel tijd erin gestopt te hebben en er komt niks uit. Lees snel dit artikel verder waarin ik twee tips geef over hoe je dat kan doen.
De basis van je webshop
Het kan zo zijn dat je nog helemaal geen ervaring had met het maken van een website/ webshop. De platforms die ik hierboven al even benoemde hebben een aantal standaard thema’s die je kan kiezen. Maar daarmee heb je nog niet een goede website. De eerste stap is dat je kiest voor een goede en pakkende domeinnaam. Want zonder een domeinnaam kan je website niet gevonden worden. Het is belangrijk dat je ervoor kiest om een domeinnaam te nemen die begrijpbaar is voor iedereen en laat zien waar je webshop over gaat. De volgende stap is om een webhosting server te nemen. Dit zorgt ervoor dat je website snel laad, belangrijke informatie opslaat en dat de website goed werkt. Zonder deze basis, is het niet mogelijk om meer omzet te halen uit de webshop.
Online marketing
Wanneer de basis er eenmaal is, is het een goed idee om je webshop te promoten op het internet. Dit kan door gebruik te maken van online marketing. Download een aantal plug-ins voor je website en begin met het schrijven van SEO-teksten. Ook helpt Linkbuilding om je webshop hoger in de zoekresulaten te laten komen. Want hoe hoger bij Google, hoe meer bezoekers en naar je website komen. Heb je geen verstand van online marketing? Geen probleem, er zijn genoeg filmpjes op YouTube en websites met tips over informatie van online marketing.
Waarom jouw bedrijf op NederlandReview zou moeten staan
Je wilt natuurlijk als bedrijf zoveel mogelijk klanten werven. Of je nou een hoveniersbedrijf, verzekeringsmaatschappij, webshop of datingsite hebt, je wilt wel dat mensen je kunnen vinden. Natuurlijk moet je hiervoor goede trefwoorden gebruiken, veel tekst op je website plaatsen en deze opmaken zodat Google je website makkelijk kan vinden. Maar NederlandReview biedt je hiervoor nog een andere mogelijkheid. Je kunt daar je datingwebsite laten plaatsen zodat klanten je supplementenwinkel kunnen reviewen. Maar wat heb je daar nou eigenlijk aan? Op wat voor manier maakt NederlandReview jouw website nou zichtbaarder? En trek je hier nou echt meer bezoekers door? Dat willen wij hier graag even uitleggen.
Wat is NederlandReview
NederlandReview is een website waar mensen reviews voor allerlei energiemaatschappijen, reisbureaus, ticketshops en financiële bedrijven kunnen plaatsen. Van een simpele giftshop die net begonnen is tot een bank met miljoenen klanten, ieder bedrijf is welkom. Je bedrijf krijgt dan een eigen pagina binnen NederlandReviews. Er wordt een stukje geschreven over jouw autoverhuurbedrijf of car lease service zodat Google het kan vinden. Daarna kunnen de klanten van jouw bedrijf je stedentrips of telecombedrijf reviewen. Of ze nou positief zijn of negatief, NederlandReview zal zelf deze beoordelingen niet aanpassen tenzij de reviewer over de rand van beleefdheid gaat. Het zijn dus eerlijke reviews die de echte mening van echte klanten laat ziet.
Klanten zien je bedrijf
Je vraagt je nu misschien af wat jij aan al die reviews hebt. Nou, dat kan best een hoop zijn. Klanten vinden het namelijk soms lastig om de juiste telefoonaanbieder te vinden. Op NederlandReview staan er een hele hoop bij elkaar. Als ze dus eens een kijkje nemen bij het aantal telecombedrijven of internetaanbieders op NederlandReview om te kijken welke de beste is zouden ze zomaar jouw bedrijf kunnen tegenkomen. Je trekt dan eigenlijk heel makkelijk nieuwe klanten alleen door je bedrijf ergens te profileren waar het gezien en gevonden kan worden.
Klanten lezen meningen
Een ander feit over klanten is dat ze vaak benieuwd zijn wat een ander van een zorgverzekering of energieleverancier vindt voor ze de beslissing nemen over te stappen. Bij NederlandReview zien ze een heleboel reviews over jouw bedrijf. Daar kunnen ze op twee manieren bij uitkomen. Het kan zijn dat ze gewoon kijken naar welk bedrijf het beste uit de bus komt. Klanten mogen namelijk ook een cijfer geven aan een bedrijf op verschillende vlakken. Als jouw bedrijf tevreden klanten heeft, dan is dat te zien en worden ze misschien benieuwd naar jouw sportzaak, ook al hebben ze er nog nooit van gehoord. Misschien hebben ze de naam van jouw fitnessschool of restaurant wel eens gehoord en typen ze jouw naam bewust in de zoekbalk omdat ze willen weten wat voor een elektronicawinkel jij nou eigenlijk echt bent. Opnieuw zullen tevreden klanten dan laten zien dat jij te vertouwen bent. Allebei deze manieren kunnen nieuwe klanten overhalen om jouw software-oplossing of maaltijdbox toch eens te proberen.
Je bedrijf profileren kan dus best wel wat voordelen hebben als je jouw slijterij of bloemenwinkel meer bekendheid wilt geven. In het kort gebeurd dat doordat je bedrijf gevonden kan worden door bezoekers van NederlandReview en mensen over de ervaringen en meningen van anderen kunnen lezen.
Een cursus seo voor een betere website?
De websites schieten als paddenstoelen uit de grond. Dit komt door ook door de grote groei ondernemers. Mensen beginnen steeds sneller voor zichzelf en uiteraard hoort daar een online visitekaartje bij. Maar wat heb je aan zo’n mooi visitekaartje als die niet gevonden wordt? Precies, helemaal niks! Dit is precies waar Learnit je met een seo cursus mee kan helpen. Tegenwoordig zijn er namelijk te veel websites die helemaal niet gevonden kunnen worden, omdat zij niet echt gebruik van seo.
Zo’n cursus bereidt je optimaal voor op vindbaarbaarheid in de zoekmachines. Want zeg nou zelf, als je opzoek bent naar een product, dan ga je eerst Googlen! Uiteraard kijk je dan niet naar de resultaten op de vierde pagina, maar die je als eerst zien. Dit doet 90% van deze Google gebruikers en het daarom erg belangrijk bovenin de eerste pagina te eindigen!
De cursus SEO snijdt verschillende onderwerpen aan zoals de basisprincipes van onlinemarketing, hoe komen de rankings in Google tot stand, de tools die kan gebruiken, zoekwoordenonderzoek, backlinkanalyse, concurrentieanalyse, analyse van je eigen website, de black hat vs. white hat technieken en hoe je een aanpak moet ontwikkelen om je eigen ranking te verbeteren.
Deze cursus zal bestaan uit 1 dag en kost €475 exclusief btw. De manier van lesgeven is een afwisseling van theorie en praktische oefeningen waarna we reflecteren. Hierdoor kan je de geleerde stof meteen toepassen en zul je de stof eerder snappen. Het definitieve programma van de training wordt aangescherpt o.b.v. voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. Hierdoor proberen altijd weer de juiste cursus samen te stellen.
Starten met Influencer marketing in de B2B-sector
Influencer marketing kende we al in B2C maar binnenkort gaat er ook geëxperimenteerd worden in de B2B. Maar hoe gaat dat in zijn werk en hoe levert het een duidelijke samenwerking op? Het idee is dat je invloedrijke mensen gaat koppelen aan een merk, puur vanwege hun expertise of juist hun populariteit.
Tip: Neem een kijkje op Juulr.com het is zowel een influencer marketing agency als software.
Groeiende inzet in de B2B-markt
In de B2B markten is de inzet van Influencer marketing groeiende, mede doordat de inzet in de B2C sectoren enorm steeg. Binnen de B2B niche zijn het voornamelijk experts over een bepaald onderwerp die veel aanzien hebben en een zorgvuldig opgebouwd netwerk met alle plezier koppelen aan de verschillende doelgroepen. Deze experts zullen zonder enige moeite een relatie aangaan.
Maar hoe zorg je nu voor zo’n samenwerking of ‘business huwelijk’ voor jouw B2B-merk?
– Zorg dat je weet wat je wil bereiken: Wat moet de Influencer marketing voor bijdrage leveren? Heeft het te maken met de naamsbekendheid, engagement, productontwikkeling of leads genereren? Zorg altijd dat je een duidelijk beeld hebt van het uiteindelijke doel zonder dat je te snel begint met het overhalen van een Influencer.
– Het kost tijd: om de juiste persoon te vinden moet je eerst een duidelijk doel gesteld hebben. Je moet eerst analyseren welke experts binnen de door jouw geselecteerde sector en bij jouw klanten als invloedrijk worden beschouwd. Het zijn namelijk niet altijd de personen met het grootste bereik op social media. Ga hier niet gelijk vanuit want het kunnen net zo goed micro-Influencers zijn, zoals wetenschappers, onderzoekers etc. Er moet vanzelfsprekend enig overlap zijn tussen jouw B2B-merk en de gekozen Influencers.
– Ga uit van een échte business huwelijk: Dit zal alleen werken op basis van gelijkwaardigheid, je moet elkaar aanvullen. Een oprechte en authentieke samenwerking is van belang waarbij de influencers hun expertise en netwerk ter beschikking stellen. De samenwerking moet leiden tot een win-win situatie. Dat betekent dus goed luisteren naar wat de influencers te vertellen, behandel ze als partners.
– Bereik is niet alles: met B2C heb je te maken met een afgebakende doelgroep waarmee je veel bereik kan creëren. Met B2B is dat minder belangrijk, je hebt namelijk te maken met meerdere beslissers en beïnvloeders. Ook moet je ervoor zorgen dat de content begrijpelijk is voor andere professionals. Dit betekent dat je in de praktijk beïnvloeders moet blijven voeden met kwalitatief goede content. Jouw klanten zullen opzoek gaan naar informatie voor hun eigen koopproces, wat lost hun probleem op, voegt het kennis toe en hoe kunnen zij zelf de verkoop op orde brengen. De Influencer waarmee je samenwerkt zal dit aanvoelen dus blijf op gepaste afstand maar zorg wel dat je betrokken blijft bij de voortvloeiing van de content.
Last but not least: de interne Influencers
De huidige populariteit van de B2C-markt zal nog meer versterkt worden door het experimenteren van de B2B-markt. Maar zodra je de smaakt te pakken hebt kan je met elke Influencer een ‘business huwelijk’ aangaan. Zolang je de juiste partner maar treft kan het zelfs voorkomen dat er een samenwerking op lange termijn ontstaat.
Bron: JUULR
Het belang van een zoekwoorden onderzoek
Als er geïnvesteerd gaat worden in de bedrijfswebsite, of dat nu een nieuwe wordt of dat er aanvullende pagina’s gemaakt gaan worden; het valt of staat met een gedegen zoekwoorden onderzoek!
Als eerste voorbeeld de uitbreiding van een autobandenbedrijf: alles omtrent auto’s en velgen wordt hier aangeboden. Maar waar liggen er nog kansen in deze branche? Inmiddels kun je overal online banden bestellen of reserveren en een “bandenboer” zit op ieder bedrijventerrein…
Aanvullende service
Uit het zoekwoorden onderzoek kwam iets verrassends: er wordt heel veel gezocht naar het repareren van velgen! En er was nog relatief weinig (online) concurrentie op dit gebied. Dat vond de eigenaar maar wat interessant, dus de benodigde apparatuur werd aangeschaft. De website werd aangevuld met dit onderwerp, er werden goede teksten geschreven, ook weer op basis van wat er uit het zoekwoorden onderzoek was voortgekomen.
Vanwege de lagere online concurrentie stond de website van dit bedrijf binnen no time hoog in Google; landelijk! Al snel stroomden de telefoontjes (en dus klanten) binnen… De eigenaar blij want hij had èn meer omzet èn hij kon zijn klanten een aanvullende service bieden!
Daarnaast nog een voorbeeld: een lokale permanente make-up salon. Er was al een goede website, met veel teksten en plaatjes er op. Maar er was een wens: de agenda stond steeds maar voor twee weken vol. Zouden dat er misschien vier kunnen worden?
Vervolgens heb ik een zoektermen onderzoek uitgevoerd. En met deze gegevens ingezet op het optimaliseren van deze website om zodoende een hogere ranking in Google te bewerkstelligen.
Omdat het een lokaal bedrijf is, hebben we ingezet op de twee grootste plaatsen in de omgeving: Rotterdam en Den Haag. Al snel was er resultaat; de boekingen stroomden binnen!
Doel (meer dan) bereikt!
Maar wat wil het geval? Doordat er eerst een gedegen onderzoek was uitgevoerd (en door de kwalitatief hoge wijze van optimaliseren 😉 ), steeg de website niet alleen lokaal, maar ook landelijk! Naar zelfs een tweede positie in Google!
De wens van de eigenaresse is uitgekomen… En veel meer dan dat! Inmiddels zit de agenda voor drie MAANDEN vol en heeft ze een flinke uitbreiding van haar bedrijf bewerkstelligd.
Allebei succesverhalen waar een zoekwoorden onderzoek aan de basis ligt.
Gaan jullie ook binnenkort over naar een nieuwe website? Moeten er aanvullingen op komen maar weet je niet goed waar te beginnen? Staat er al een goede website maar is de zichtbaarheid van deze nog maar minimaal? Neem dan contact met mij op!